Jak se testují pneumatiky ?
Záleží samozřejmě o jaké pneumatiky se jedná, jestli o silniční, offroadové, skútrové, na čtyřkolku atd. Tentokrát se zaměřím na testování cestovně offroadových pneumatik určených pro těžká endura.
Výhodou při testování je větší počet desénů a rozměrů pneumatik použitých najednou na několika různých strojích. Třeba při expedici, jako je tomu u letošního Mitas Tour 2013.
K testu budeme mít tyto stroje:
KTM 990 Adventure R 2x
KTM 990 Adventure 1x
KTM 1190 Adventure 1x
BMW 1200 GS 1x
Honda 750 Africa Twin 1x
Náš test životnosti, adheze, stability a chování pneumatik proběhne na území Česka, Rakouska, Itálie, Řecka, Makedonie, Albánie, Černé Hory, Bosny a Hercegoviny, Slovinska a možná i Chorvatska.
Všechny motocykly dostanou v jeden den u společnosti Chára Sport, zastoupené specialistou na motocyklové pneumatiky panem Vondráčkem, nové obutí. Do pneumatik zároveň nejen pro naši bezpečnost přidáme roztok proti průrazu pneumatik a zvážíme stroje včetně jezdců.
Pak už vše jede po dohodě s vývojovým centrem Mitasu.
Jak už jsem zmínil, budeme mít různé stroje o různé hmotnosti, ale jedno je pro všechny společné, jízdní styl a maximální limity.
Protože nejedeme jen tupě "ojet " pneumatiky, čeká nás i spousta papírování. Výkazy o naměřených hodnotách se musí vždy ve stejný čas několikrát denně zaznamenat. Měřenými parametry je například:
- teplota vozovky, nebo daného povrchu, jako je písek, kamení, šotolina apod.
- teplota pneumatik se měří nejen na vlastním běhounu, ale měří se i kraje dezénu a boky pneumatiky
- tlak v pneumatikách je základní záležitost, nicméně u stejných dezénů otestujeme životnost pneumatik při různě nastaveném tlaku v pneumatikách
- zaznamenáme také nejen průměrnou rychlost, styl jízdy, teplotu vzduchu, nadmořskou výšku ale i vlhkost
Nebudu zde představovat všechny možné měřitelné parametry, nicméně výsledkem našeho testování je získání relevantních informací o stavu pneumatik v různé zátěži, teplotě, nadmořské výšce apod.
Po našem návratu, kdy budeme mít najeto něco okolo 4.800 km, pak pneumatiky včetně vyplněných protokolů a našich přímých konzultací jezdců s inženýry, předáme k dalšímu, tentokrát už laboratornímu, měření.
Takto rozsáhlý test a data z něj, by pak měly umožnit vývojovému středisku v Mitasu připravit pro následující sezony ještě lepší směsi a konstrukce pneumatik.