Košík

0 Kč (0 ks)

Jak se testují pneumatiky ?

Záleží samozřejmě o jaké pneumatiky se jedná, jestli o silniční, offroadové, skútrové, na čtyřkolku atd. Tentokrát se zaměřím na testování cestovně offroadových pneumatik určených pro těžká endura.

Výhodou při testování je větší počet desénů a rozměrů pneumatik použitých najednou na několika různých strojích. Třeba při expedici, jako je tomu u letošního Mitas Tour 2013.

K testu budeme mít tyto stroje:

KTM 990 Adventure R 2x

KTM 990 Adventure 1x

KTM 1190 Adventure  1x

KTM 690 Adventure R 1x

BMW 1200 GS  1x

Honda 750 Africa Twin 1x

Náš test životnosti, adheze, stability a chování pneumatik proběhne na území Česka, Rakouska, Itálie, Řecka, Makedonie, Albánie, Černé Hory, Bosny a Hercegoviny, Slovinska a možná i Chorvatska.

Všechny motocykly dostanou v jeden den u společnosti Chára Sport, zastoupené specialistou na motocyklové pneumatiky panem Vondráčkem, nové obutí. Do pneumatik zároveň nejen pro naši bezpečnost přidáme roztok proti průrazu pneumatik a zvážíme stroje včetně jezdců.

Pak už vše jede po dohodě s vývojovým centrem Mitasu.

Jak už jsem zmínil, budeme mít různé stroje o různé hmotnosti, ale jedno je pro všechny společné, jízdní styl a maximální limity.

Protože nejedeme jen tupě "ojet " pneumatiky, čeká nás i spousta papírování. Výkazy o naměřených hodnotách se musí vždy ve stejný čas několikrát denně zaznamenat. Měřenými parametry je například:

  • teplota vozovky, nebo daného povrchu, jako je písek, kamení, šotolina apod. 
  • teplota pneumatik se měří nejen na vlastním běhounu, ale měří se i kraje dezénu a boky pneumatiky
  • tlak v pneumatikách je základní záležitost, nicméně u stejných dezénů otestujeme životnost pneumatik při různě nastaveném tlaku v pneumatikách
  • zaznamenáme také nejen průměrnou rychlost, styl jízdy, teplotu vzduchu, nadmořskou výšku ale i vlhkost

Nebudu zde představovat všechny možné měřitelné parametry, nicméně výsledkem našeho testování je získání relevantních informací o stavu pneumatik v různé zátěži, teplotě, nadmořské výšce apod.

Po našem návratu, kdy budeme mít najeto něco okolo 4.800 km, pak pneumatiky včetně vyplněných protokolů a našich přímých konzultací jezdců s inženýry, předáme k dalšímu, tentokrát už laboratornímu, měření.

Takto rozsáhlý test a data z něj, by pak měly umožnit vývojovému středisku v Mitasu připravit pro následující sezony ještě lepší směsi a konstrukce pneumatik. 

 

 

Grafika: Ondřej Vincek Vicenec
Programování: Marek Koryťák
Robert Blazius - organizátor, cestovatel, dobrodruh